Мозковий штурм як інструмент для генерації ідей: як правильно організувати нараду та досягти максимальних результатів
З’явилася завдання, для якої потрібно нестандартне рішення, або вирішити завдання стандартними способами не вийшло? Ви хочете залучити команду в загальну роботу з першої хвилини? Вашій компетенції та креативності не вистачає, щоб швидко знайти вихід зі сформованої професійної ситуації? Допоможе нарада з генерації ідей! Мозковий штурм (brainstorming) ідеально підходить для появи безлічі варіантів рішення, з яких можна вибрати найбільш підходящий чи дієвий.
Підготовка до проведення наради
Хороший мозковий штурм не буває спонтанним, особливо якщо вирішуються питання, які знаходяться поза постійної уваги учасників. Тому:
- Повідомте учасників не менш ніж за 2 години, озвучте тему та порядку денного. Можливо, хтось запропонує готову ідею і її варто обміркувати до початку зустрічі, щоб скоротити час обговорення.
- Виберіть модератора. Ця людина буде керувати нарадою, щоб не допустити змішування завдань, зайвих обговорень, конфліктів. На цю роль не підійде керівник департаменту або вибраної команди. Він «всередині» ситуації і буде упереджений. Можна вибрати або HR-а.
- Залучайте не тільки працівників з необхідною компетенцією, але і працюючих в департаментах зі схожими завданнями. У них не замилене погляд і бувають нестандартні ідеї.
Для наради-brainstorming виберіть зручне приміщення, щоб комфортно вмістити всіх учасників. Садовіть співробітників за круглим столом або навколо інформаційної дошки. Перебуваючи обличчям до обличчя, люди відчувають себе впевненіше, краще розуміють співрозмовника і проявляють менше агресії в діалозі, ніж говорячи партнерові в спину (при розсадці один за одним) або не бачачи його очей (при розсадці в ряд).
Вибирайте модератори позитивного і стриманої людини, йому потрібно підтримувати відповідну атмосферу під час наради.
Структура наради з генерації ідей
Хороший мозковий штурм – це бурхлива і широка річка, яку не можна направити у вушко голки можна тільки скорегувати русло з допомогою модератора.
Але примірної структури варто дотримуватися:
- Почніть вчасно, це дисциплінує учасників і налаштовує на діловий лад.
- Модератор пояснює правила наради, озвучує етапи: спочатку генерація ідей без критики, потім аналіз запропонованих рішень спільними зусиллями.
- Модератор озвучує проблему, розповідає про традиційні способи її вирішення, чи були вони випробувані і чому не спрацювали. Так відсікаються непотрібні напрямки роздумів. Якщо на нараді обмірковують створення нового продукту, добре підходить метод.
- Постановка завдання: терміни вирішення проблеми, час проведення наради, кількість необхідних ідей в обрану одиницю часу.Краще запропонувати учасникам придумати велику кількість рішень за короткий термін. У такій ситуації мозок працює швидше, з’являються нетривіальні варіанти.
- Коли відведений час на обдумування закінчиться, починається озвучування ідей. Модератор контролює відсутність спорів, критики і діалогів між учасниками. Він записує всі ідеї, включаючи ті, що здаються невідповідними, на дошку/фліпчарт.
- Аналіз запропонованих ідей. Важливо не просто відмовитися від неправильних ідей, а проговорити, чому вони не підходять. В процесі обговорення можуть з’явитися нові ідеї чи зміниться ставлення до обраної. Важливо проводити обговорення в комфортній і позитивній обстановці, тоді у всіх буде бажання висловитися
- Якщо на дошці залишилися кілька варіантів, проведіть загальне голосування. Модератору важливо відстежити ставлення групи до ідей, щоб не отримати результат, що базується на симпатії або антипатії до того, хто запропонував ідею.
Нарада завершено. Подякуйте учасників, можна заохотити того, хто запропонував потрібну ідею, або запросити всіх на каву-брейк, щоб залишити позитивні емоції в учасників дискусії. Нарада з генерації ідей, або мозковий штурм, є ефективним інструментом для вирішення складних завдань та пошуку нестандартних рішень. Цей метод дозволяє залучити команду до активної співпраці, генерувати різноманітні ідеї та вибирати найкращі з них для подальшого впровадження. Важливо ретельно підготуватися до проведення такої наради, забезпечити комфортні умови для учасників та дотримуватися структурованого підходу.
Організація мозкового штурму починається з повідомлення учасників про заплановану нараду та вибору модератора, який буде контролювати процес. Важливо залучити до наради не лише фахівців з потрібними компетенціями, але й працівників з інших департаментів, які можуть внести свіжий погляд на проблему. Приміщення для проведення наради має бути зручним, щоб всі учасники могли вільно обговорювати ідеї. Під час наради модератор пояснює правила, озвучує проблему та встановлює завдання. Генерація ідей проходить без критики, що дозволяє учасникам висловлювати навіть найфантастичніші та безглузді варіанти. Після цього проводиться аналіз запропонованих ідей, де важливо не лише відмовитися від невідповідних варіантів, але й обговорити, чому вони не підходять. Це може стимулювати появу нових, більш реалістичних рішень.
Завершення наради проходить шляхом голосування за найкращі ідеї та подяки учасникам. Заохочення та позитивні емоції після наради підвищують мотивацію команди та сприяють кращій взаємодії у майбутньому. Організація мозкового штурму – це процес, який потребує певних зусиль, але його результативність варта витраченого часу та енергії.