Чому так важливо навчити дитину читати: переваги раннього навчання, методики та особливості розвитку для дітей з особливими потребами
Навичка читання один з найбільш важливих аспектів реабілітації особливих дітей.
Чому ж так важливо навчити дитину читати якомога раніше
- Навичка читання допомагає мозку подолати виникаючі у нього неврологічні порушення. Він як паличка – виручалочка на яку дитина може спертися в освоєнні такої важливої для нього функції. Читання звуку підкріплене його зорової візуальною картинкою. Дітям з моторними проблемами, що відчувають труднощі у використанні мовного апарату для вимови звуку, необхідна візуальна підтримка. Пізніше у таких малюків складається варіант норми, коли з листа дитина читає чисто і красиво, а от без нього довільна мова звучить куди гірше. Так само даний навик допомагає сенсорним дітям, що зазнають великі проблеми в розпізнаванні чутних звуків. Додаткова візуалізація, немов орієнтир допомагає підключити нові зони мозкової кори, що відповідають за читання, що дає можливість правильно сформувати фразу і думка.
- Психічні затримки, так само часто формуються з-за відсутності можливості говорити. Не секрет, що класична розумова відсталість формується з розрахунку затримки мовного та психічного розвитку на 2 роки. Звідси те саме горезвісне правило, якщо в 5 років промови все ще немає, то про неї вже залишається тільки мріяти і сподіватися на диво, а якщо вона і з’явиться, то вивести її на норму стане практично непосильним завданням. Тому так важливо до даного віку навчити дитину якщо не усною, то хоча б письмовій промовою з можливістю викладати свої думки. Особливо актуальним є цей момент для мам дітей з сильними паралічами і збереженим інтелектом, ризикує придбати вторинні затримки у зв’язку з тим, що їх дитина була позбавлена можливості говорити.
Як і коли починати вчити дітей
Як і коли починати вчити дітей читати питання індивідуальне. Здорових малюків зазвичай, починають навчати даними навичкам до 5 років. Є мами, що взагалі воліють до 7 років не навантажувати своїх чад навичками читання й арифметики, щоб розвинути в них творчий потенціал. Все це цілком обгрунтовано і має місце бути, якщо дитина прекрасно розмовляє. Дати такій дитині можливість розвинути усне навик, навіть дуже мудрий хід, мають безліч позитивних аспектів. Зовсім інша справа якщо з довільною мовленням у дитини великі проблеми, а альтернативні варіанти батьки вкладати в нього не поспішають, боячись, що вони загальмують той самий очікуваний усний навик.
По суті, весь цей механізм починає працювати з точністю навпаки. Замість того щоб спробувати витягнути мова читанням, батьки заганяють психіку дитини спочатку затримки, а потім і в повноцінну розумову відсталість.
У рік дитину потрібно навчити показувати пальцем предмети на картинки в книжці або частини тіла, це найважливіший навик. До двом дитина цілком здатний освоїти абетку, відпрацювавши всі букви тим же самим способом показуючи. До трьом можна починати намагатися поєднувати з в склади і слова. Відпрацювання вимови складової таблиці відмінний варіант для дизартриков і малюків з моторної алалією зазнають труднощі в роботі мовних органів у процесі активної мови. Не варто думати, що раз він хворий, і говорить не навчився, то такі премудрості точно не освоїть. Наші діти мають свій ряд обмежень, накладених їх недугами, але він поширюється абсолютно на всі галузі розвитку, знайти не пошкоджену сферу і розвинути через неї пошкоджену, головне завдання відновлення.
Є альтернативні варіанти навчання читання. Процес глобального читання, коли дитина запам’ятовує слова цілком і вже цілком читає їх у тексті. Даний метод був розроблений для лежачих і не розмовляють дітей з дцп, і отримав досить розвинений відгук і підтримку. Зараз по ньому продають набори розумниця, з дитячими потешками, розібраними на слова, з яких можна зібрати текст.
Третій варіант використання кубиків Зайцева. Це набір кубиків з картону, всередині дзвінких звуків лежить дзвіночок, глухих шарудить матеріал. Тим самим разом з навчанням читання дитина відточує і фонетичний розбір слова. Моїй дитині дана схема так само не дуже зайшла, йому було простіше засвоїти фонетику по звичайних таблиць для 1 го класу. Які методики навчання читання використовували і як вони допомогли у розвитку вашої дитини?